6 فوریه 2023- بر اساس یک بازنگری جدید، کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی به سطوح توصیه شده ی 5 گرم در روز برای بیماران دیابتی با کاهش فشار خونبه میزان مشابه با یک داروی فشار خون منفرد، مفید است.

یک بررسی سیستماتیک نشان داد که در بیماران دیابتی با نرخ فیلتراسیون گلومرولی(GFR) طبیعی در طول دوره‌های کوتاه مدت محدودیت نمک، کاهش قابل توجهی در فشار خون سیستولیک (SBP) و فشار خون دیاستولیک (DBP) رخ می دهد که قابل مقایسه با کاهش فشار خون با استفاده از یک تک داروی ضد فشار خون است. محققان نوشتند: توصیه‌های بین‌المللی می گویند که بیماران مبتلا به دیابت با یا بدون فشار خون بالا یا بیماری کلیوی، باید مصرف نمک خود را به کمتر از پنج گرم در روز کاهش دهند و داده‌های این مرور سیستماتیک از این توصیه ها حمایت می‌کند.

شواهد قوی موجود، نشان می دهند که همه ی ما بیش از حد نمک مصرف می کنیم که خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد. این امر در بیماران مبتلا به دیابت از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا دیابت خطر نارسایی کلیه، حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد و افزایش فشار خون این خطرات را بیشتر تشدید می کند. کاهش مصرف نمک می تواند به کاهشفشار خونو در نتیجه کاهش خطر حمله قلبی و بدتر شدن عملکرد کلیه کمک کند.

در این مرور سیستماتیک که یک به روز رسانی از اولین بازنگری منتشر شده در سال 2010 است، نویسندگان به بررسی تأثیر مصرف تغییر یافته ی نمک بر نشانگرهای فشار خون و بیماری قلبی عروقی(CVD)  و بیماری مزمن کلیوی در بیماران دیابتی پرداختند.

برای این منظور، نویسندگان کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده ای (RCTs) را از فهرست مطالعات ثبت پیوند و کلیه ی کاکرین جستجو کردند که سطوح کم و زیاد نمک دریافتی را در بیماران دیابتی با هم مقایسه کرده بودند. مطالعاتی که تفاوت بین مصرف کم و زیاد سدیم در آنها حداقل 34 میلی مول در روز بود در این بازنگری گنجانده شد.سیزده مطالعه، شامل 313 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 یا دیابت نوع 2، وارد این متاآنالیز شدند.

آنها میانگین میزان تغییرات فشار خون سیستولیک (عدد بالا) و فشار خون دیاستولیک (عدد پایین) را در افراد مبتلا به دیابت زمانی که رژیم غذایی پر نمک یا کم نمک دریافت کردند، محاسبه نمودند. آنها همچنین بررسی کردند که آیا میزان پروتئین موجود در ادرار (نشانگر آسیب کلیوی) در بیماران دیابتی که رژیم غذایی کم نمک دریافت می کردند، کاهش یافته است یا خیر.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· کاهش مصرف نمک به طور متوسط به میزان 5 گرم در روز، فشار خون را کاهش داد-: فشار خون دیاستولیک 3 میلی متر جیوه و فشار خون سیستولیک 7 میلی متر جیوه کاهش یافت.

· چهار مطالعه از هشت مطالعه این نتیجه را گزارش کردند و مقدار پروتئین در ادرار افرادی که فشار خون آنها با رژیم غذایی کم نمک کاهش یافته بود، کاهش یافت.

· تنها یک مطالعه عوارض جانبی ناشی از فشار خون پایین را در هنگام ایستادن، با رژیم های غذایی کم نمک گزارش کرد که در یک چهارم از شرکت کنندگان رخ داده بود.

محققان نتیجه گیری کردند که یافته‌های ما از توصیه‌های بین‌المللی که بیماران دیابتی با یا بدون فشار خون یا بیماری کلیوی، باید مصرف نمک خود را به کمتر از 5 گرم در روز (۲گرم سدیم) کاهش دهند، حمایت می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به منبع زیر مراجعه کنید:

Hodson EM, Cooper TE. Altered dietary salt intake for preventing diabetic kidney disease and its progression. Cochrane Database of Systematic Reviews 2023, Issue 1. Art. No.: CD006763. DOI: 10.1002/14651858.CD006763.pub3.

منبع خبر:

https://medicaldialogues.in/cardiology-ctvs/news/reducing-dietary-salt-intake-could-help-prevent-ckd-in-diabetes-patients-by-significant-bp-lowering-106406